Automatyczny audyt SEO na stronach internetowych to bardzo ciekawe narzędzie, które może pomagać rozwijać witrynę i jej pozycjonowanie. Dostarczanie informacji przez audyt pośrednio wpływa na cały proces, a wiele osób nie wie do końca, czym są tego typu audyty oraz co różni automatyczny audyt SEO od tego, który wykonywany jest przez agencję SEO. Audyty automatyczne są interesującą alternatywa, z której możemy skorzystać w każdej chwili. Poniżej prezentujemy i dokładnie opisujemy, czym są audyty automatyczne SEO, jak działają, jakie korzyści dają i kiedy warto je wykonywać.
Automatyczny audyt SEO to audyt stron internetowych przeprowadzany przez roboty na specjalnych serwisach. Portale tego typu uruchamiają marki związane z dziedziną SEO i dają na nich możliwość darmowego audytowania dowolnej strony internetowej. Audyty takie wykonywane są przez specjalne algorytmy. Pozwalają one sprawdzać wszystkie istotne kwestie, które wpływają na pozycjonowanie strony internetowej. Wynikiem audytu jest automatycznie generowany raport zawierający zestawienie wszystkich elementów wraz z uwagami. W sieci istnieje wiele tego typu stron, na których możemy sprawdzić naszą witrynę. Przeważnie są one darmowe i niezobowiązujące. Możemy sprawdzić na takich stronach witryny, do których nie mamy dostępu, jedynie podając adres www.
Zaplanowana optymalizacja witryny to klucz do sukcesu w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz sprawdzić stan optymalizacji swojej strony internetowej oraz chcesz zrozumieć, jakie aspekty wymagają poprawy warto skorzystać z niektórych darmowych narzędzi do audytu SEO:
Wykorzystując te narzędzia do darmowego audytu SEO, można zbadać kluczowe czynniki SEO i zwiększyć widoczność strony, przyciągając większy ruch organiczny. Pamiętaj, że większość darmowych narzędzi SEO ma swoje ograniczenia, więc jeśli potrzebujesz pełnej i kompleksowej analizy, warto także rozważyć korzystanie z płatnych narzędzi lub skorzystać z pomocy agencji SEO.
Automatyczny audyt SEO rozpoczyna się od wybrania jednego bądź kilku portali, które oferują taką możliwość. Wystarczy wpisać do wyszukiwarki Google hasło automatyczny audyt lub darmowy audyty SEO i wybrać spośród kilku propozycji serwisów. Gdy wybierzemy już konkretny, po przejściu na witrynę będziemy musieli podać jedynie adres www strony, którą chcemy sprawdzić. Choć każdy serwis oferujący automatyczne audyty SEO może działać nieco inaczej, ogólne działanie takich serwisów jest podobne i bazuje na tych samych założeniach. Po wpisaniu adresu url strony, którą chcemy sprawdzić, wystarczy uruchomić audyt. Czas oczekiwania na sprawdzenie strony www to zazwyczaj okres od minuty do kilku minut. W tym czasie strona jest sprawdzana, sprawdzane są też jej publiczne statystyki i wszystkie informacje są przetwarzane.
Po kilku minutach oczekiwania wyświetla się raport odnośnie danej strony internetowej. Jest on stworzony wedle pewnego klucza — sprawdzanych elementów witryny. Może zawierać kilkadziesiąt lub kilkaset pozycji. Każda pozycja posiada przypisaną normę lub prawidłowy pożądany wynik oraz wynik naszej witryny. Mogą być to liczby, poziomy czy opisy. Często w raportach takich oprócz samych wyników i standardowych parametrów pojawią się szczegółowe opisy czy ogólne podpowiedzi dotyczące każdego elementu. Jest to czytelna podpowiedź dla osób nieznających się na SEO, a wykonujących takie testy. Po wykonaniu automatycznego testu strony wystarczy pobrać raport w pliku, np. pdf i przekazać go osobie zajmującej się naszą stroną — a jeśli samodzielnie się nią zajmujemy wdrożyć zmiany zasugerowane w audycie.
Podpowiedź: Przeprowadzając audyt automatyczny SEO warto wykonać kilka takich audytów niezależnie na kilku serwisach audytujących. Będziemy mieli wtedy ogólny kompleksowy pogląd na witrynę i sprawdzimy, że w raporcie nie wkradł się błąd, porównując kilka wyników z kilku serwisów danego elementu np. czas ładowania strony internetowej.
Automatyczny audyt SEO odnosi się do wykorzystania narzędzi lub oprogramowania, które automatycznie analizuje i ocenia witrynę internetową pod kątem zgodności z zasadami optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Celem takiego audytu jest zidentyfikowanie obszarów do poprawy w celu zwiększenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
Narzędzia do automatycznego audytu SEO mogą przeglądać stronę w poszukiwaniu różnych czynników, takich jak:
Warto jednak zaznaczyć, że automatyczne narzędzia SEO nie zawsze dostarczają kompleksowej i dokładnej analizy. Audyt SEO jest bardziej skuteczny, jeśli przeprowadzany jest przez specjalistę SEO, który może uwzględnić subtelne aspekty i dostosować strategię optymalizacji do konkretnych celów i konkurencji na danej branży.
Narzędzia automatycznego audytu SEO mogą stanowić użyteczne wsparcie, ale zaleca się używanie ich jako jednego z wielu narzędzi w procesie optymalizacji witryny.
Audyty automatyczne posiadają również minusy, które warto mieć na uwadze, podejmując decyzje o ich wykonaniu. Z pewnością jest to średnia jakość. Choć audyty automatyczne SEO zawierają wiele przydatnych danych statystycznych, nie są wykonywane przez osoby wyspecjalizowane. Często możemy spotkać się w takich przypadkach z brakiem zrozumienia danego elementu, który oznaczony jako nieprawidłowy w rzeczywistości jest jedynie niezinterpretowany. To właśnie brak zaleceń czy podpowiedzi i informacji od żywych osób jest największym minusem audytów automatycznych. Często nie są również aż tak dokładne i przeprowadzane kierunkowo, a według standardowego klucza. Wykonanie audytów automatycznych da nam wielu informacji czy nie udzieli szczegółowych odpowiedzi konkretnie, uwzględniając sytuacje czy specyfikę naszej strony internetowej.
Audyty automatyczne SEO warto wykonywać w kilku przypadkach. Z pewnością będzie to dobre rozwiązanie jako regularne monitorowanie strony www i jej postępów pod kątem SEO. Raporty wstecz nawet przy przyszłych audytach wykonanych przez specjalistów czy przy przyszłych pracach na stronie będą pomocne. Z tego rozwiązania warto korzystać również jeśli nie posiadamy budżetu na profesjonalny audyt, a chcemy ulepszać efektywnie witrynę. Jest to dobre rozwiązanie — dużo lepsze od niewykonywania żadnych weryfikacji witryny. Audyty automatyczne można przeprowadzać również po wdrożeniu pewnych konkretnych zmian. W ten sposób dowiemy się, czy dane zmiany działają i czy parametry danego elementu poprawiły się.
Macie swoje narzędzie do darmowego audytu automatycznego? Jeżeli nie, to czy jesteście w stanie polecić kilka takich sprawdzonych audytów automatycznych, z których może korzystacie albo Wasi klienci?
Zdecydowanie polecamy Sitemeans: https://sitemeans.com/. To nasze autorskie narzędzie, z którego korzystamy codziennie. Dostępna jest wersja darmowa, gdzie przez 14 dni można przetestować wszystkie funkcje programu. Uprzedzam, jest ich wiele, narzędzie przeprowadza kompleksowy audyt SEO, ale jest przy tym intuicyjne, proste w obsłudze, więc na pewno nie będzie trudności ze zrozumieniem zdobytych informacji. Możesz skorzystać też np. z https://seoaudyt.csgroup.pl/, gdzie jest dostępna darmowa opcja podstawowego audytu strony 🙂