Platforma Google Trends to skarbnica wiedzy dla wszystkich, którzy pracują nad kampanią marketingową w Internecie. Profesjonalne pozycjonowanie stron internetowych nie może być skuteczne, jeżeli dane z Google Trends nie są umiejętnie wykorzystywane. Właśnie dlatego warto dowiedzieć się, czym jest darmowe narzędzie Google Trends i jak go używać, by reklama w Internecie w końcu zaczęła przynosić pożądany efekt.
Spis treści:
Google oferuje szereg darmowych narzędzi marketingowych, które są ułatwieniem w pracy marketera. Jednym z nich jest narzędzie Google Trends, które w rozumieniu ogólnym służy ocenie kampanii marketingowych, a bardziej szczegółowo – analizie aktualnych trendów zainteresowań internautów.
Jak wiadomo, wyszukiwarka Google zbiera dziennie miliony zapytań użytkowników z całego świata. Google Trends przetwarza te dane i umożliwia wgląd w informacje na temat anonimowych zainteresowań użytkowników. To pozwala rozeznać, jakie bieżące tematy i wydarzenia najbardziej interesują użytkowników internetowych. Dzięki temu można skutecznie zaplanować działania kampanii marketingowej, które będą ukierunkowane na bieżący trend w danej branży.
Osoby prowadzące działalność w Internecie, posiadające swoją stronę internetową czy prowadzące bloga, zdecydowanie powinny oprzeć swoją kampanię SEM o trendy Google.
Po wejściu na stronę trends.google.pl od razu można zauważyć, że platforma została stworzona tak, aby każda osoba mogła intuicyjnie się po niej poruszać. Warto jednak zagłębić się nieco w funkcje i możliwości narzędzia Google.
Historia wyszukiwania fraz wpisywanych przez internautów do wyszukiwarki Google nigdy nie ginie. Zawsze jest zapamiętywana i przetwarzana przez roboty Google. Dzięki temu istnieje możliwośc analizy danych, które są niezbędne dla marketerów.
Po wpisaniu interesującego nas słowa kluczowego w niebieskie pole wyszukiwania na stronie głównej, już po kilku sekundach można otrzymać informację zwrotną: zainteresowanie w ujęciu czasowym, według podregionu, podobne tematy i podobne wyszukiwania wpisywane w wyszukiwarkę Google. Zostaną one omówione bardziej szczegółowo poniżej.
Trendy Google ukazywane są za pomocą map i wykresów. Można wybrać przedział czasowy, dla którego chcemy analizować daną frazę. Taki wykres przedstawia, jak wygląda częstotliwość wyszukiwania danej frazy, np. w ciągu dnia, tygodnia czy miesiąca. Do wyboru są takie przedziały, jak:
Funkcja ta umożliwia optymalne planowanie publikacji artykułów w ciągu dnia, ale także określenie sezonowości, w której słowo kluczowe jest najbardziej popularne.
Wyżej wspomniana sezonowość to zjawisko znajome prawie dla każdej branży. Prowadząc działalność w Internecie niezwykle ważne jest, by brać pod uwagę trendy dla danych produktów czy usług.
Dzięki Google Trends można zaplanować dobór słów kluczowych i z odpowiednim wyprzedzeniem zacząć pracę nad reklamą, by wyniki organiczne znalazły się na pierwszej stronie w wyszukiwarce Google w najlepszym momencie sezonowości danej frazy, a nie po czasie. To uskuteczni działania marketingowe kampanii i pozwoli uniknąć straty zainwestowanych w nią pieniędzy.
Najczęstsze wyszukiwania Google idealnie obrazuje przykład dla frazy “buty zimowe” umieszczony poniżej.
Jak widać na załączony obrazku, częstotliwość wpisywania frazy “buty zimowe” cyklicznie powtarza się w jednym okresie w ciągu roku. Jest to przełom miesiąca październik-listopad i to właśnie w tym momencie internauci poszukują modowych inspiracji na zimę. Jest to sygnał dla branży modowej, że start kampanii ubrań zimowych w grudniu, to o wiele za późno. Tworzenie treści zgodnie z zasadami optymalizacji pozycjonowania oraz link building pomogą w skutecznym pozycjonowaniu strony na czas.
Kolejna funkcja, jaką daje Google Trends, to porównywanie popularności kilku słów kluczowych w tym samym czasie. Jednocześnie można zestawiać ze sobą dwa, trzy i więcej słów kluczowych i dzięki temu sprawdzić, które z nich cieszy się większym zainteresowanie.
Porównując popularność słów “sukienka w kwiaty” oraz “kwiecista sukienka”, zdecydowanie należy wybrać pierwsze słowo kluczowe. Gołym okiem widać, że “kwiecista sukienka” cieszy się znacznie większym zainteresowaniem wśród internautów. Ta opcja wspomoże efektywne pozycjonowanie treści, a w połączeniu z kampanią adwords z pewnością marketing internetowy będzie skuteczny.
Analiza lokalnej popularności słów kluczowych to bardzo ważne zagadnienie, szczególnie biorąc pod uwagę pozycjonowanie lokalne strony . Dzięki niej wiadomo, w której miejscowości występuje największe zainteresowanie daną frazą. To daje takie informacje, jak na przykład: na którą frazę warto jest przeznaczyć więcej środków finansowych na reklamę, a nawet sugeruje, w jakich lokalizacjach w kraju czy na świecie dobrze jest zacząć świadczyć usługi stacjonarnie.
Powyższy przykład wskazuje na to, że fraza “babka ziemniaczana” cieszy się największą popularnością w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim. W tym rejonie z pewnością nie brakuje ochotników na obiad w restauracji, gdzie serwuje się swojskie jadło.
Kolejne wartościowe dane dla osób prowadzących e-marketing, to możliwość poruszania najpopularniejszych wątków w sieci i mnóstwo inspiracji na wpisy blogowe. Aplikacja Google Trends po wpisaniu w wyszukiwarkę głównej frazy proponuje podobne tematy oraz podobne zapytania, które interesują użytkowników wpisujących dane słowo kluczowe. Takie informacje zdecydowanie ułatwiają tworzenie strategii content marketingu w Internecie.
Jakie tematy warto poruszyć prowadząc bloga o pielęgnacji włosów? Jak widać wyżej, narzędzie Google zaproponowało kilka tematów i zapytań dla frazy “farbowanie włosów”, które powinny być najlepszą inspiracją. Należy zauważyć, że podobne tematy, jak i zapytania, można uszeregować w kolejności: najpopularniejsze lub zyskujące popularność.
Nie ma żadnych wątpliwości, że narzędzie marketingowe Google Trends jest nieocenioną pomocą w tworzeniu treści na stronę internetową. Dzięki niemu z łatwością można:
– przeanalizować trendy w każdej branży na przestrzeni nawet kilku lat,
– poznać potrzeby i zainteresowania internauty,
– opracować skuteczną strategię marketingową w oparciu o najpopularniejsze frazy,
– czerpać inspiracje i pomysły na nowe tematy blogowe.
Te wszystkie informacje są niezwykle ważne w budowaniu pozycji w świecie Internetu. Odpowiednia analiza danych jest w tym wypadku kluczem do sukcesu. Jeżeli chcesz, aby Twój biznes się rozwiną – specjaliści firmy pozycjonusz.pl z chęcią pomogą wznieść się na wyżyny trendu.
Dobre podsumowanie. Google Trends jakby traciło na znaczeniu w branży, a jest to nadal kluczowe narzędzie, które umiejętnie wykorzystane pokaże nam w którym kierunku iść