Meta tagi mają ogromne znaczenie na wynik wyszukiwarki Google. To właśnie od nich między innymi zależy, czy Twoja strona internetowa znajdzie się na pierwszym, drugim, a może dwudziestym miejscu w wyszukiwaniach. Jeżeli chcesz poprawić widoczność swojej witryny, warto zgłębić swoją wiedzę na temat znaczników meta, które odgrywają istotną funkcję w pozycjonowaniu stron.
Spis treści:
Zanim przejdziemy do wyjaśnienia, czym są meta tagi, warto zrozumieć co oznacza wyrażenie meta.
Mianowicie, słowo “meta” to inaczej “metadane”, a prościej mówiąc – rodzaj informacji dostarczanych przez tagi, dotyczących konkretnej strony internetowej. Zgodnie z tym, meta tagi to słowa lub fragmenty tekstu, które opisują o czym jest napisana treść. Znaczniki meta nie są widoczne dla internauty (z drobnym wyjątkiem, o którym wspomnę za chwilę). Znajdują się w kodzie źródłowym strony – w HTML. Mogą je zobaczyć i analizować tylko wyszukiwarki internetowe.
Każdy kto tworzy swój własny content w Internecie chce, aby jego strona internetowa znajdowała się jak najwyżej w wyszukiwarce Google. Właśnie dlatego umiejętność tworzenia meta tagów jest kluczem z punktu widzenia seo marketing, by osiągnąć wyżyny w sieci.
Wyszukiwarka Google, a dokładniej roboty Google, odczytują i analizują meta tagi, by następnie porównać je z treścią. Jeżeli dobrane słowa kluczowe oraz opis są z nią zgodne i nawiązują do przekazu, a przy tym są unikalne, to szansa na to, że wyniki organiczne pokażą Twoją stronę wyżej, jest bardzo duża.
Istnieje wiele różnych meta tagów, ale nie wszystkie z nich mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie witryny. Audyty SEO strony internetowej pozwoli poprawić jej wygląd zgodnie z zaleceniami Google, między innymi pod względem technicznym. Dzięki temu zostaną poprawione lub wyeliminowane wszelkie błędy, przez które witryna nie osiąga swego potencjału.
Podczas publikowania treści należy zwrócić przede wszystkim uwagę na trzy główne znaczniki meta:
Bez wątpienia są one analizowane przez roboty Google i mają ogromny wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej. Wszystkie zostaną omówione pokrótce poniżej.
Znacznik meta title odnosi się do strony internetowej i sygnalizuje o tym, jakich informacji należy spodziewać się w treści po kliknięciu w link. Umieszczony jest w sekcji head i to, co wyróżnia go spośród pozostałych meta tagów, to że jest widoczny dla internautów. Dla użytkownika Internetu wyświetla się jako tekst na górze przeglądarki, natomiast dla robotów Google jest to tytuł wpisu.
<title>tekst tytułu</title>
Tytuł tekstu dla pozycjonowania stron w wyszukiwarkach jest najważniejszy. Jego optymalizacja jest obowiązkowa przy publikacji treści. Można to zrobić poprzez słowo kluczowe umieszczone w meta title, frazy kluczowej oraz słów pokrewnych. Należy jednak zachować w tym zdrowy rozsądek, profesjonalizm i logikę.
<meta name = ”description” content = ”krótkie podsumowanie swojej witryny”/>
Kolejny znacznik, to meta description, czyli opis strony, który pojawia się w wynikach wyszukiwania pod tytułem strony. Nie wpływa on bezpośrednio na pozycjonowanie witryny, ale za to ma duże znaczenie dla wskaźnika kliknięć CTR. Jego zadaniem jest przede wszystkim informowanie, o czym jest dana treść strony. Jeżeli meta description będzie atrakcyjny dla użytkownika i będzie zawierać wytłuszczone słowa kluczowe nawiązujące do treści, to jest duże prawdopodobieństwo, że internauta kliknie właśnie w tę stronę internetową.
Kolejny znacznik html odnosi się do słów kluczowych – umieszcza sięw nim key words mogące opisać temat i zawartość treści na stronie. Kiedyś na ich podstawie roboty Google analizowały wartość zamieszczanej teści i między innymi pod ich wpływem zmieniała się pozycja SERP Google.
<meta name = ”words” content =”propozycje,słów,kluczowych,po,przecinku”/>
Dziś meta tag związany ze słowami kluczowymi to o wiele za mało, by wybić się na pierwsze strony wyszukiwarki. Upychanie słów kluczowych, nadużywanie popularnych fraz w treści, które w żadnym stopniu nie mają z nią związku spowodowały, że dziś meta keywords są ignorowane przez roboty i mają znikomy wpływ na wyniki wyszukiwania. Mówi się, że niekiedy mogą nawet je pogorszyć. Moim zdaniem nie należy z nich rezygnować, tylko tak jak w przypadku meta title – używać ich z umiarem. W doborze odpowiednich słów kluczowych pomocne będzie narzędzie Google Keyword Planner.
Najpopularniejsze meta tagi tracą na wartości pod względem pozycjonowania stron. Właśnie dlatego warto poznać mniej popularne znaczniki meta, dzięki którym można usprawnić działania w tym kierunku, a tworzenie stron www będzie zoptymalizowane pod każdym kątem.
Meta tag robots to meta tag html, który odnosi się do indeksowania strony internetowej oraz wyświetlania się jej internautom w wynikach wyszukiwania. Jest on skonstruowany w taki sposób, by poinformować wyszukiwarki, żeby dana strona nie pojawiała się w wynikach wyszukiwania i nie była śledzona przez roboty Google.
Powyższy zapis służy wykluczeniu wyświetlania pewnych witryn, które nie muszą być widoczne dla internauty, np. strony bez treści.
Przykładowo: jeżeli nie chcesz, aby Twoja strona była analizowana przez Googlebot, wystarczy w miejsce “robots” podać konkretną nazwę robota: <meta name=”googlebot” content=”noindex” />
Tym znacznikiem posługujemy się w celu oznaczania linków wychodzących ze strony. Osoby tworzące treści w Internecie często uwzględniają linki, które przekierowują do innych stron. Niestety, ale bez powyższego oznaczenia tagiem strona zostanie osłabiona, dlatego warto oznaczać linki z meta tagiem robots z dopiskiem nofollow.
Po co stosować atrybut meta robots? Wyszukiwarki mogą mieć wiele robotów przeznaczonych do różnorodnych celów i zadań. Jeżeli nie chcesz, aby konkretny adres url pojawiał się na przykład w wynikach wyszukiwania dla wiadomości Google, wystarczy wpisać w miejsce “robots” nazwę “googlebot-news”. Co więcej, ten meta tag usprawnia szybkie indeksowanie witryny dzięki usunięciu stron, które nie są istotne.
Kolejny z ważnych meta tagów to tag <alt>. Wykorzystuje się go przy opisywaniu wstawianych zdjęć na stronę, by były one zrozumiałe dla wyszukiwarki. Najczęściej w nazwie używane są słowa kluczowe dla tekstu, które najlepiej oddają temat, do jakiego odnosi się grafika. Zdarza się, że opis <alt> jest automatycznie pobierany z nazwy zdjęcia czy obrazu, dlatego trzeba mieć na uwadze już wcześniejsze ustawienie nazwy pliku z użyciem właściwych słów.
Coraz więcej ludzi wykorzystuje mobilne urządzenia do surfowania po sieci. Istotne jest więc, by pisane artykuły czy tworzone video na stronę internetową, były odpowiednio wyświetlane użytkownikom. Służy temu znacznik meta viewport.
<meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial – scale=1”>
Znacznik meta viewport pomoże zoptymalizować wyświetlanie witryny na urządzeniu mobilnym. Oznaczenie „width” kontroluje szerokość widocznego dla internauty pola i można podać w nim konkretną wartość. Z kolei „instal-scale” odnosi się do przybliżania bądź oddalania ekranu, na przykład w telefonie.
Meta tagi – niektóre ważne, inne mniej istotne, ale wszystkie wciąż mające wpływ na wyniki w SERP-ach i zainteresowanie potencjalnych klientów. Z pewnością każda osoba, która tworzy content w sieci chce, aby jej strona znalazła się jak najwyżej w wynikach. Wystarczy poświęcić chwilę, by poznać wagę znaczników meta i zoptymalizować pozycjonowanie treści w Internecie.
Jeżeli potrzebujesz w tym pomocy, to warto zgłosić się do naszej firmy, która oferuje kompleksowe usługi w tym zakresie.