Współczynnik konwersji lub inaczej – wskaźnik konwersji, to klucz do sukcesu każdej osoby inwestującej w płatną reklamę internetową. Żeby móc zoptymalizować wydaną złotówkę na wyszukiwania Google, należy zgłębić wiedzę na temat tego co to jest współczynnik konwersji i przede wszystkim – jak zwiększać współczynnik konwersji. Jest to kluczowy element strategii
e-marketingu, który skutecznie skieruje klientów do finalizacji zakupów w Twoim sklepie online.
Współczynnik konwersji nazywany jest inaczej wskaźnikiem konwersji. Jest to szczególnie istotna miara dla osób, które korzystają z reklamy google ads i tylko prawidłowe rozumienie definicji współczynnika konwersji umożliwi jego optymalizację.
Współczynnik konwersji wyjaśnia procentowy udział osób wśród wszystkich internautów odwiedzających naszą witrynę, które dokonały pożądaną akcję na stronie internetowej. Jeżeli osoby kliknęły w reklamę Google Ads, Facebook Ads lub znalazły się na docelowej stronie naszej firmy w inny sposób, muszą wykonać jeszcze docelowe działanie, by wpłynąć na współczynnik konwersji. Przykładowo, może być to zakup produktu, wypełnienie formularza czy też zarejestrowanie konta.
W skrócie: wskaźnik konwersji informuje o tym, czy realizowane działania marketingowe przynoszą oczekiwane zyski.
Do promocji w Internecie wykorzystywać można różne rodzaje reklam internetowych. Jedną z form jest np. kampania Google Ads. Osoba, która kliknie w pojawiającą się reklamę w sieci, automatycznie zostaje przeniesiona na landing page naszej firmy i od tego zaczyna się generowanie wskaźnika konwersji.
Jak obliczyć współczynnik konwersji przedstawia poniższy wzór.
Pierwsza wartość do obliczenia współczynnika konwersji, to suma osób, które odwiedziły docelową stronę – liczba kliknięć w reklamę.
Druga wartość, to liczba konwersji, czyli suma wykonanych działań przez internautów na docelowej stronie. Przykładowo, jeżeli 1500 osób kliknie w reklamę i 20 z nich kupi oferowany produkt na stronie, to współczynnik konwersji wyniesie 1,33% ( 20*100%/1500).
Jeżeli już wiesz, ile wynosi współczynnik konwersji Twojej firmy, z pewnością zastanawiasz się, czy jest to dobry wynik. Wskaźniki konwersji mogą się znacznie różnić od siebie, ponieważ zależne są od prowadzonej branży, czy nawet pory roku, w której zostały one zmierzone. Jeżeli chcesz sprawdzić, czy otrzymany współczynnik konwersji jest dobry, najlepiej porównać otrzymaną wartość z wynikiem konkurencyjnej firmy w tej samej branży.
Przykładowo, średni wskaźnik konwersji e-commerce w 2019 r. dla branży odzieżowej wyniósł 1,96%, dla branży spożywczej 3,58%, natomiast dla branży związanej z produkcją czy sprzedażą mebli 0,68%.
Poniższe zdjęcie pokazuje średnią wartość współczynnika we wszystkich segmentach e-commerce.
W roku 2019 współczynnik konwersji osiągnął wynik 1,6%, natomiast w kolejnym roku nastąpił prawie 21% wzrost wartości i we wrześniu 2020 roku średnia wartość dla wszystkich branż e-commerce wskazywała już 1,93%.
Każdy, kto inwestuje w narzędzia marketingowe chce, aby ich zastosowanie przyniosło oczekiwane efekty. Skoro istnieje możliwość poprawy współczynnika konwersji, to dlaczego tego nie wykorzystać? Zawsze warto optymalizować swoje działania, szczególnie, gdy efektem będzie generowanie większych zysków dla firmy przy jednocześnie zwiększonej satysfakcji klienta. Wykorzystaj narzędzia do tworzenia stron internetowych, by zoptymalizować ich działanie i tym samym zachęcisz klienta do sfinalizowania pożądanych działań. Jak to zrobić?
Dobrze przeprowadzona kampania SEM powinna generować zwiększone przychody dla firmy. Co jeśli nie wszystko idzie zgodnie z planem? Poniżej znajdziesz kilka podstawowych działań, które podpowiedzą, jak poprawić współczynnik konwersji.
Obsługa klienta online to podstawa, która ma ogromny wpływ na wartość współczynnika konwersji. Jeżeli klient może natychmiast skontaktować się z obsługą, do tego wybrać dla siebie najlepszy sposób kontaktu oraz natychmiastowo uzyskać odpowiedź na nurtujące go pytania, tym większa szansa na zwiększenie wskaźnika konwersji.
Internauta dziennie przegląda wiele podobnych lub nawet takich samych ofert produktów i usług w Internecie. Jeżeli chcesz zwrócić jego uwagę, najpierw zadbaj o kreatywną i wyróżniającą się ofertę, która zawierać będzie kompleksowe produkty i usługi oraz nieszablonowe rozwiązania, które pozytywnie zaskoczą potencjalnego klienta.
Kolejny aspekt mający wpływ na współczynnik konwersji, to dane o produktach. Każdy z własnego doświadczenia wie, że brak kompleksowych i zrozumiałych danych sprawia, że pojawiają się wątpliwości. Klient następnie rezygnuje z zakupu i zaczyna poszukiwanie alternatyw. Jeżeli chcesz zwiększyć współczynnik konwersji, zamieszczaj szczegółowe i prawdziwe dane na temat swoich produktów i usług.
W dokonaniu pożądanej przez nas czynności może pomóc informacja o zapasach. Przykładowo, jeżeli dziewczyna kliknęła w reklamę kurtki zimowej i zauważyła, że pozostały ostatnie dwie sztuki w jej rozmiarze, zdecydowanie szybciej podejmie decyzje o zakupie.
Zauważyłeś, że klienci klikają w reklamę, ale ostatecznie rezygnują i opuszczają witrynę przed wykonaniem docelowego zadania? W takim razie warto przypomnieć im o sobie. Można to zrobić poprzez odesłanie wiadomości e-mail czy ponownie wyświetlaną reklamę podczas oglądania filmików na YouTube.
Klient online jest niecierpliwy i jeżeli szybkość ładowania się strony przedłuża się w nieskończoność – zrezygnuje od z dalszego procesu zakupowego. Warto więc zadbać o page speed insight, ale również o intuicyjne korzystanie z witryny, by w jak największym stopniu była dopasowana do klienta.
Nie ma wątpliwości, że dobór odpowiednich słów kluczowych, czy nawet użyte meta tagi mają wpływ na pozycjonowanie i tym samym generowanie współczynnika konwersji. Warto zadbać o optymalizację tworzonych treści pod każdym względem. Pomocne będzie w tym narzędzie Google Trends, które podpowie, jakich fraz użyć, by trafiły one do odpowiedniej grupy odbiorców.
Tworząc stronę internetową swojego sklepu zadbaj o to, aby dostępna była opcja natychmiastowego przejścia do zakupu. Może być to umożliwione przez ikonkę “kup teraz”, która automatycznie przekieruje do finalizacji zakupu.
Dzięki tej metodzie możliwe jest porównanie dwóch wersji strony internetowej i wybranie tej, która spełnia oczekiwane funkcje. Testy A/B pozwalają na lepsze dopasowanie treści do wybranej grupy docelowej. Ważne jest, by podczas przeprowadzania testów grupa odniesienia była wystarczająco duża.
Coraz więcej internautów do zakupu produktów i usług używa urządzeń mobilnych, zamiast komputera. Czas najwyższy dostosować witrynę Twojego sklepu także do urządzeń mobilnych. Szybkie znalezienie informacji, przejrzysty tekst to zachęta dla potencjalnego klienta. Dzięki temu Twoja strona internetowa będzie mogła również pojawić się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Aby zbadać wielkość i koszt konwersji w e-commerce należy wziąć pod uwagę przez kilka istotnych mierników, które pomogą Ci zrozumieć, jak użytkownicy korzystają z Twojego sklepu internetowego oraz co można zmienić, aby zwiększyć liczbę zakończonych transakcji.
Analityka internetowa zebranych danych pozwoli Ci zrozumieć, jak Twoja strona internetowa działa w praktyce i jakie działania należy podjąć w celu optymalizacji wskaźnika konwersji. Dzięki temu będziesz mógł skutecznie zwiększyć liczbę udanych transakcji oraz pożądanych akcji klientów na Twojej stronie e-commerce.
Dla przedsiębiorców kluczowym celem jest zwiększenie współczynnika konwersji sprzedaży. Niestety, czasami zdarza się, że przez niedopatrzenia lub brak odpowiedniej wiedzy popełniane są błędy, które negatywnie wpływają na ten wskaźnik konwersji. Poniżej wymienione są najczęstsze błędy na stronach internetowych, które obniżają konwersję:
Postępując zgodnie z powyższymi wskazówkami i unikając tych błędów, można zapewnić sobie wysoki współczynnik konwersji na stronie internetowej i tym samym zwiększyć jej dochodowość. Optymalizacja współczynnika konwersji w marketingu jest kluczowym elementem w osiągnięciu sukcesu w e-commerce, ponieważ to właśnie stopień konwersji mierzy, ile odwiedzających faktycznie staje się klientami i dokonuje zakupów.
Atrakcyjne ceny to za mało, by klient dokonał zakupu na stronie internetowej, zapisał się do newslettera czy wypełnił formularz. Należy nieustannie pracować nad zwiększeniem współczynnika konwersji i zaskakiwać potencjalnych klientów oryginalnością. Moja rada: wejdź w buty klienta i samodzielnie oceń, czy twój wizerunek firmy w sieci, wygląd witryny, jej praca oraz obsługa są na najwyższym poziomie.