Pozytywne doświadczenie użytkownika w korzystaniu ze stron ma być jedną z priorytetowych kwestii dla algorytmu Google. Nowości w sposobie oceniania wartości witryn firma zapowiedziała na swoim oficjalnym blogu.
Już nie tylko szybkość ładowania strony czy dostosowanie do urządzeń mobilnych. W przyszłym roku algorytm Google podczas oceniania wartości strony będzie jeszcze mocniej zwracał uwagę na pozytywne doświadczenie użytkownika, czyli User Experience (UX). Na swoim oficjalnym blogu firma wyjaśnia, że dla pozycji strony na liście wyników wyszukiwania znaczenie będą miały tzw. Page Experience Signals, które można przetłumaczyć jako wskaźniki wygody korzystania ze strony przez użytkowników.
W ich skład będą wchodzić głównie czynniki rankingowe, które już są znane, ale pojawia się też nowość. To wprowadzony w maju tego roku Core Web Vitals. Jest to miernik odpowiedzialny do dostarczanie ujednoliconych wskazówek odnośnie poprawy kwestii związanych z UX. Jego części składowe to Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) oraz Cumulative Layout Shift (CLS).
Pierwszy z nich oznacza czas, w przeciągu którego ładuje się najcięższy element na stronie (np. grafika lub video). FID to z kolei czas, jaki upływa od rozpoczęcia ładowania do momentu, kiedy przeglądarka będzie mogła wykonać jakąś interakcję Javascript. Ostatnim elementem Core Web Vitals jest CLS. Oznacza kumulację wszystkich przesunięć treści, które powstają podczas ładowania strony lub już po załadowaniu.
Ponadto w skład „sygnałów wygody” wchodzą także szybkość ładowania strony, przystosowanie do urządzeń mobilnych, kwestie bezpieczeństwa danych i prywatności, zastosowanie bezpiecznego protokołu https oraz unikanie obecności wyskakujących reklam typu pop up.
Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2020/05/evaluating-page-experience.html