Poprawnie skonfigurowana mapa witryny to jeden z podstawowych elementów optymalizacji strony pod kątem SEO. Dzięki plikowi sitemap roboty indeksujące mogą znacznie łatwiej poruszać się po stronie, co ma przełożenie na czas i efektywność indeksacji nowych zasobów.
Mapę witryny najprościej jest porównać do spisu treści w książce. Roboty indeksujące mając dostęp do pliku sitemap mogą z łatwością odnaleźć wszystkie istotne adresy URL obecne w obrębie konkretnej domeny. Dzięki poprawnie stworzonej mapie strony mamy szansę poprawić statystyki indeksacji na naszej stronie, co w przełożeniu przysłuży się również pozycjonowaniu.
Mapa strony to najczęściej plik stworzony w formacie XML, który zawiera listę adresów URL dostępnych w obrębie konkretnej domeny. Oprócz spisu wszystkich podstron w mapie witryny można umieścić także informacje o tym kiedy konkretny adres był ostatnio aktualizowany oraz jaki priorytet posiada. Należy przy tym pamiętać, że nadanie wysokiej hierarchii dla danego adresu nie sprawi, że zostanie on szybciej zaindeksowany. Jest to jedynie określenie jak ważny w strukturze strony jest konkretny URL.
Należy również pamiętać, że samo zamieszczenie pliku sitemap.xml na serwerze nie oznacza jeszcze, że wszystkie podstrony w naszej domenie zostaną od razu zaindeksowane. Potrzeba czasu aby, Googlebot przejrzał każdy adres URL zawarty w mapie witryny, ale można przyśpieszyć ten proces. Żeby to zrobić należy w Google Search Console dodać ścieżkę pod którą znajduję się plik sitemap.xml na serwerze. Dzięki temu nie tylko częściowo przyśpieszamy działanie robotów indeksujących, ale możemy również monitorować czy pojawiają się jakieś błędy związane z adresami umieszczonymi w mapie witryny. Ponadto używanie Google Search Console daje możliwość aktualizacji mapy witryny jeżeli dokonamy w niej jakichś zmian. Każda poprawnie wykonana optymalizacja SEO powinna zawsze uwzględniać również odpowiednią konfigurację pliku sitemap.
Google w swoich poradnikach dla web-developerów bardzo jasno podaje jakie są wymogi dotyczące prawidłowej konfiguracji pliku z mapą strony.
Wszystkie szczegółowe informacje na temat mapy strony można znaleźć na oficjalnej stronie sitemaps.org, która jest zbiorem wszystkich reguł związanych z poprawnym tworzeniem plików sitemap.
Poprawnie zoptymalizowany plik sitemap ma bezpośrednie przełożenie na crawl budget w naszej domenie. Sposób w jaki wpływa zaktualizowanie mapy strony o wszystkie istotne adresy URL na statystyki indeksowania można zilustrować przykładem jednego z naszych klientów. Pod koniec lutego został zaktualizowany plik Sitemap. Na poniższym wykresie widać pierwszy duży skok w liczbie stron indeksowanych dziennie na przełomie lutego i marca. Był on spowodowany ponownym przesłaniem poprawionej wersji mapy strony do Google Search Console.
Kolejne wzrosty wskaźnika indeksacji to efekt poprawnie skonstruowanej mapy, po której Googlebot może sprawnie się poruszać. Warto przy tym zauważyć również spadek czasu spędzonego na pobieraniu strony. Oznacza to, że robot o wiele szybciej indeksuje zawartość całej witryny. Ponadto plik sitemap w przypadku tego klienta jest dynamiczny, czyli przy dodaniu lub usunięciu adresu URL na stronie jest on automatycznie aktualizowany. Tak skonstruowany plik sitemap pozwala mieć pewność, że w przypadku kolejnych modyfikacji struktury strony roboty indeksujące szybciej przeanalizują wszystkie wprowadzone zmiany.
Mapa witryny, inaczej nazywana mapą strony, to narzędzie pomagające zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom w nawigacji oraz indeksacji zawartości na stronie internetowej. Zazwyczaj jest to plik XML, który zawiera listę wszystkich stron, linków, a także ich hierarchii na witrynie. Mapę witryny można znaleźć poprzez dodanie „/sitemap.xml” na końcu adresu URL witryny, np. „www.przykladowastrona.pl/sitemap.xml”. Jeśli mapa witryny nie jest w tym miejscu, warto sprawdzić plik robots.txt, który często zawiera informacje o lokalizacji mapy witryny.
Mapę strony warto umieścić w głównym katalogu strony internetowej. Dzięki temu będzie łatwo dostępna dla wyszukiwarek oraz użytkowników. Najczęściej stosowaną konwencją jest umieszczanie mapy strony w formacie XML jako plik „sitemap.xml” w głównym katalogu witryny. Warto również dodać informacje o lokalizacji mapy strony do pliku „robots.txt”, aby ułatwić odnalezienie jej przez roboty indeksujące.
Aby sprawdzić mapę strony, wystarczy otworzyć przeglądarkę internetową, a następnie wpisać adres URL witryny z dodatkiem „/sitemap.xml” na końcu, np. „www.przykladowastrona.pl/sitemap.xml”. Jeśli mapa strony jest poprawnie skonfigurowana, powinna się wyświetlić w przeglądarce. W przypadku braku mapy strony pod tym adresem, warto sprawdzić plik robots.txt, który może zawierać informacje o jej lokalizacji.
Optymalizacja mapy witryny dla wyszukiwarek, takich jak Google, Bing czy Yahoo, jest kluczowa dla poprawy widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Dobra mapa witryny ułatwia robotom indeksującym zrozumienie struktury Twojej strony oraz szybsze indeksowanie nowych lub zmodyfikowanych stron. Oto kilka wskazówek dotyczących optymalizacji mapy witryny dla wyszukiwarek:
Tworzenie mapy strony można przeprowadzić ręcznie lub za pomocą specjalnych narzędzi. Oto kilka kroków, które warto wykonać:
Pamiętaj o aktualizacji mapy strony po wprowadzeniu istotnych zmian na stronie, takich jak dodanie nowych podstron czy usunięcie starych. Dzięki temu będziesz miał pewność, że wyszukiwarki mają aktualne informacje o zawartości Twojej witryny, co może przyczynić się do lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.