UX czyli User Experience to coraz ważniejszy czynnik decydujący o tym czy strona może osiągnąć sukces w internecie. Nawet jeżeli nasza domena wyświetla się w czołowych wynikach wyszukiwania to nie oznacza to jeszcze, że zdobędziemy setki nowych klientów. Często można natknąć się na sytuację, kiedy to strona, która wyświetla się w top 10 jest zupełnie nieprzyjazna dla potencjalnego klienta.
W takich przypadkach kluczem do osiągnięcia sukcesu jest poprawienie UX poprzez zadbanie o jak najlepsze wrażenia potencjalnych odwiedzających.
User Experience czyli doświadczenie użytkowników to całokształt tego w jaki sposób strona jest odbierana przez odwiedzających ją internautów. Odnosi się to zarówno do tego jak graficznie prezentuje się witryna, ale również w jaki sposób przedstawione są informacje na stronie. Również struktura strony tzn. podział na kategorie/podkategorie pozwala użytkownikowi na swobodne przemieszczanie się pomiędzy interesującymi go sekcjami strony. Im lepiej dopracujemy pozytywne wrażenia, które nasza strona jest w stanie wywołać u potencjalnego użytkownika tym większa szansa na to, że jego wizyta zakończy się konwersją. Prawidłowo zaprojektowany UX ma na celu również zatrzymanie użytkownika jak najdłużej w obrębie naszej witryny. Powinien on również sprawiać, żeby potencjalny klient odwiedził ją ponownie w przyszłości.
Bardzo często UX mylony jest z UI- czyli User Interface. User Interface odwołuje się do całokształtu tego w jaki sposób zaprojektowana jest interakcja pomiędzy użytkownikiem a stroną. W wielu kwestiach UI oraz UX dotyczą podobnych elementów związanych zarówno z działaniem jak i tym jak wygląda dana strona. Dlatego też można przyjąć, że UI jest jedną z części, która wpływa na to jak dobrze zaprojektowany jest User Experience.
Jeżeli chcemy wymienić elementy, które wpływają na to jakie wrażenia ma użytkownik po wizycie na stronie to możemy wymienić:
Warto również pamiętać, że UX projektowany jest pod konkretnych użytkowników. To co spodoba się jednej grupie odwiedzających niekoniecznie musi działać dla wszystkich. Dlatego podczas opracowywania strategii projektowania UX pierwszym krokiem zawsze jest zdefiniowanie grupy docelowej. W takiej sytuacji nieocenioną pomocą staje się Google Analytics. Narzędzie to jest w stanie dostarczyć dokładnych danych o profilu użytkowników i ich najczęstszych zachowaniach. Dzięki takim informacjom stworzenie grupy docelowej staje się o wiele łatwiejsze.
UX ma również pośredni wpływ na SEO. Od dłuższego czasu algorytmy Google, które odpowiadają za określanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania biorą pod uwagę coraz więcej czynników związanych z tym jak witryna jest przyjazna w przeglądaniu przez użytkowników. Odbywa się to między innymi za pomocą analizowania zachowania użytkowników na stronie. Pod uwagę brane są takie wskaźniki jak czas przeglądania, ilość odwiedzonych podstron, oraz ich rodzaj, a także częstotliwość i ilość ponownych wizyt w obrębie domeny.
Czynniki te przekładają się najpierw na spersonalizowane wyniki wyszukiwania, a następnie na globalny ranking. Jeżeli użytkownik wykonuje więcej interakcji na stronie oraz częściej do niej wracaja, jest to wyraźny sygnał, że prawdopodobnie również inni internauci będą robić to samo. W ten sposób projektując stronę zapewniającą dobry UX jesteśmy w stanie rywalizować z konkurencją, która nawet wyświetla się wyżej na interesujące nas słowa kluczowe. Chcąc poprawić czynniki związane z UX na stronie dobrym pomysłem jest wykonanie audytu SEO, który pozwoli na zdefiniowanie i rozwiązanie największych problemów.
Dobrym przykładem na to jak UX wpływa na projektowanie stron jest udostępniona właśnie nowa wersja Google Search Console, która została gruntownie przebudowana. Nie tylko zmodernizowano wygląd, który od teraz odpowiada filozofii Material Design znanej z innych produktów Google, ale zmieniono również większość funkcjonalności.
Dzięki zmianom, które są obecnie wprowadzane zdecydowanie polepszył się UX w Search Console. Użytkownicy będą mieli teraz więcej możliwości interakcji. Również łatwiej odnajdą się w funkcjach, ponieważ układ graficzny odpowiada innym znanym już narzędziom Google. Bazując na rozwiązaniach stosowanych przez samo Google można zaprojektować stronę, której User Experience pozwoli zwiększyć konwersję, a także stworzyć większe przywiązanie wśród klientów.