Google oficjalnie potwierdziło wprowadzenie Google Assistant na nowe rynki. Wśród języków, które jeszcze w tym roku zaczną być obsługiwane jest również polski. Wprowadzenie wyszukiwarki głosowej, która działa w oparciu o sztuczną inteligencję będzie niosło za sobą spore konsekwencje jeżeli chodzi o to w jaki sposób od tej pory będzie należało optymalizować strony internetowe.
Google Assistant to bardzo rozbudowany osobisty asystent, który może współpracować z urządzeniami mobilnymi oraz inteligentymi głośnikami czy odbiornikami smart TV. Oprogramowanie to pozwala użytkownikom komunikować się w za pomocą zarówno komend głosowych jak i tekstu. Algorytmy odpowiedzialne za działanie Google Assistant są w stanie znajdować odpowiedzi na nurtujące nas pytania korzystając z wyszukiwarki internetowej. Co najważniejsze działanie tego oprogramowania coraz bardziej opiera się o rozumienie języka naturalnego, a nie wykorzystanie wyuczonych komend jak znane do tej pory „OK Google”. Sprawi to, że przeciętny użytkownik Google Assistant będzie o wiele bardziej swobodnie mógł korzystać z funkcji, które oferuje ta technologia.
Wyszukiwanie informacji w internecie to tylko jedna z szeregu możliwości jakimi dysponuje Google Assistant. Dzięki temu oprogramowaniu użytkownicy mają możliwość również sterowania innymi aplikacjami. Za pomocą głosowych poleceń można włączyć muzykę, zrobić zdjęcie, czy zarezerwować bilety do kina.
W niedalekiej przyszłości Google Assistant może również zrewolucjonizować nasze codzienne życie. Wszystko za sprawą rozmów telefonicznych, które to oprogramowanie będzie w stanie wykonywać samo imitując człowieka. Ma się to przydać w przypadku na przykład umawiania sobie wizyty u lekarza, lub rezerwowania stolika w restauracji. Technologia ta otrzymała nazwę Google Duplex i na konferencji Google I/O 2018 zaprezentowano już pierwsze przykłady jej użycia. Oczywiście technologia ta jest ciągle jeszcze rozwijana i na razie obsługuje wyłącznie język angielski. Trzeba jednak przyznać, że już teraz ogromne wrażenie robi to jak Google Assistant potrafi prowadzić płynną rozmowę z recepcjonistką przyjmującą rezerwacje.
Ponadto Google Assistant wraz z kolejną wersją Androida zostanie jeszcze bardziej zintegrowany z całym systemem operacyjnym. Pozwoli użytkownikom smartfonów na jeszcze sprawniejsze korzystanie z wszystkich funkcji jakie zapewnia to oprogramowanie. Dzięki temu posiadacze urządzeń mobilnych będą coraz bardziej przyzwyczajać się do korzystania z Google Assistant, a także jego podstawowej funkcji jaką jest inteligentne wyszukiwanie.
Na naszym blogu poruszaliśmy już temat tego jak wyszukiwanie głosowe zmieni w najbliższym czasie obraz branży SEO na świecie. Trudno oczywiście przewidywać skutki tego jak technologia ta wpłynie na pozycje w wynikach wyszukiwania w przypadku konkretnych serwisów. Jest jednak kilka elementów związanych z optymalizacją, na które z pewnością od tej pory będzie należało zwracać szczególną uwagę.
Korzystając z Google Assistant lub jakiejkolwiek innej wyszukiwarki głosowej użytkownicy zachowują się inaczej niż w przypadku interakcji za pomocą samego tekstu. Zapytania kierowane do asystentów głosowych z reguły są o wiele bardziej precyzyjne oraz brzmią bardziej naturalnie. Potencjalny użytkownik korzystający z wyszukiwania głosowego zdecydowanie częściej użyje sformowania „gdzie znajdę smaczną restaurację w Warszawie?” niż tradycyjnego „dobra restauracja Warszwa”. Takie zachowanie niesie za sobą konieczność tworzenia jeszcze bardziej rozwiniętych i szczegółowych treści na stronach, które będą w stanie bezpośrednio odpowiadać na potrzeby użytkowników
Z racji tego, że Google Assistant jest zaprojektowania głównie z myślą o użytkownikach urządzeń mobilnych jeszcze bardziej istotne stanie się dostosowanie stron internetowych do działania na smartfonach i tabletach. Idzie to również w parze z potwierdzonymi przez Google aktualizacjami algorytmu wyszukiwarki jak Mobile First Index czy planowany na lipiec Speed Update. Wszystkie te zmiany wpłyną na to, że od tej pory można będzie zapomnieć o osiągnięciu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania jeżeli strona nie będzie pod każdym względem dostosowana do urządzeń mobilnych.
Google Assistant będzie w swoim działaniu wykorzystywać również dane strukturalne. Projekt Schema.org rozwijany wspólnie przez Google, Bing, Yahoo! oraz Yandex służy uporządkowaniu najważniejszych informacji na stronach internetowych i przedstawieniu ich w sposób, który będzie jak najbardziej przystępny dla wyszukiwarek. Dzięki opracowanym formatom można wyróżnić takie elementy jak dane kontaktowe, dostępność produktów w sklepach internetowych, daty wydarzeń, przepisy kulinarne oraz o wiele więcej. Za pomocą informacjom dostępnym w danych strukturalnych Google Assistant będzie mógł znacznie lepiej „zrozumieć” co znajduje się na stronie i na tej podstawie dopasować wyniki wyszukiwania do intencji użytkowników.
Z upowszechnieniem się Google Assistant na świecie związana jest jeszcze jedna bardzo ważna kwestia. Dane, które będą generowali użytkownicy poprzez zapytania kierowane do asystenta głosowego z całą pewnością posłuża Google do jeszcze większej personalizacji tego jak będą wyglądały wyniki wyszukiwania z punktu widzenia konkretnego internauty. Już teraz nasza historia wyszukiwania Google wpływa bezpośrednio na to jakie treści jakie widzimy po wpisaniu szukanego hasła. Dzięki swojemu inteligentnemu asystentowi Google jeszcze dokładniej pozna nasze nawyki i to nie tylko z internetu, ale i życia codziennego. Sztuczna inteligencja będzie mogła teraz wiedzieć o nas niemal wszystko.
Rodzi to oczywiście obawy o inwigilacje i potencjalne użycie takich danych do nielegalnych celów. Jednak poświęcając część naszej prywatności zyskamy ogromną wygodę. Google Assistant będzie nas wyręczać w wielu czasochłonnych czynnościach.