Kampania SEO – co to jest? Pod tym zagadnieniem kryje się wieloetapowy proces, który ma na celu wdrożenie działań optymalizacyjnych dla witryny internetowej. Jest to złożony plan działania, który powinien zostać odpowiednio rozplanowany i wdrożony przez specjalistów zajmujących się zagadnieniami SEO. Celem kampanii jest osiągnięcie założeń, które najczęściej dotyczą odpowiedniego przygotowania strony www do zdobywania ruchu o wysokim współczynniku konwersji. Poniżej garść informacji na ten temat.
Kampania SEO, określana także jako kampania optymalizacyjna, ma na celu zbudowanie odpowiedniej widoczności witryny w rekordach wyszukiwarki. Najczęściej ten temat odnosi się do pozycjonowania stron w wynikach Google. Wszak to z narzędzia amerykańskiego potentata korzysta znakomita część internautów. Działania SEO mogą wpłynąć także na widoczność witryny w innych wynikach wyszukiwania, np. na portalach społecznościowych czy serwisach multimedialnych. Warto zaznaczyć, że optymalizacja – kampania SEO stosowana jest z zachowaniem odpowiednich etapów. Nie da się przejść od razu do działań, które bezpośrednio wpłyną na widoczność strony www.
Kampania SEO ma swój start w działaniach analitycznych i przygotowujących. Z tego względu istotnym punktem kampanii jest tzw. audyt SEO. Jest to szczegółowa analiza witryny pod kątem dobrych i złych stron. Bierze się pod uwagę czynniki techniczne, związane np. z szybkością ładowania się poszczególnych zakładek. Bada się również jakość treści umiejscowionej na stronie. W kolejnych etapach wykonuje się m.in. analizę keywordsów, uzupełnianie treści, on page SEO, budowanie zakładek i monitorowanie efektów.
Kampania SEO przygotowana i realizowana jest przez wyspecjalizowany podmiot. Taką firmą może być sprawdzona agencja SEO, która posiada w swoich szeregach odpowiednią liczbę specjalistów. Jak wspomnieliśmy wyżej, kampania jest działaniem zaplanowanym, usystematyzowanym i złożonym. Wymaga zatem współpracy pomiędzy wieloma osobami zajmującymi się różnymi dziedzinami optymalizacji. Zespół musi być gotowy, aby przeprowadzać skomplikowane audyty SEO, poprawiać indeksowanie strony czy zlecać tworzenie treści marketingowych odpowiednim copywriterom. SEO kampania wymaga zatem dużych przygotowań, o co znacznie łatwiej w przypadku zespołu, który ma doświadczenie w tego typu projektach. Bez znaczenia, czy chodzi o zwykłe pozycjonowanie domeny firmowej, czy też o pozycjonowanie sklepów online – zamysł kampanii jest ten sam. Celem jest osiągnięcie realnych korzyści, których efektem będzie skuteczne pozycjonowanie się strony www w wynikach Google.
Audyt SEO, przygotowanie on-page SEO czy analiza słów kluczowych to nie wszystko. Kampania SEO składa się z wielu dodatkowych elementów. Zanim przejdziemy do wyjaśniania poszczególnych etapów, przejdźmy do jednego z najważniejszych. Czyli tzw. on-site SEO. To wszystkie działania, które wykonuje się w zakresie strony – i które dotyczą konkretnej witryny. Wśród takich zadań wymienia się np. usunięcie błędów strony, poprawę szybkości ładowania się poszczególnych zakładek czy przeanalizowanie występujących odnośników w treściach. Poszczególne elementy on-site SEO mają niebagatelny wpływ na budowanie pozycji www w Google. Skuteczne pozycjonowanie stron nie obędzie się także z działań content marketingowych oraz analizy wyników i statystyk, a następnie naniesieniu poprawek. Osobną kategorią są działania off-site, o których nieco więcej piszemy poniżej.
On-site, czyli na stronie oraz off-site, czyli poza stroną. Do dwa etapy kampanii SEO, które są immanentną częścią realizowanych zadań. O procesie on-site napisaliśmy więcej w akapicie powyżej. Czym jednak jest działanie off-site SEO, które wydaje się być zdecydowanie innym zagadnieniem? Dotyczy ono procesu optymalizacji w postaci budowania zewnętrznego odzewu. Są to wszelkie współprace z obcymi podmiotami, dzięki którym strona www może zostać rozpromowana sieci. Do działań off-site zalicza się również optymalizacja SEO na zasadzie linkowań zewnętrznych. Są to wszelkie klikalne odnośniki do strony, które zostaną umieszczone na innych witrynach online. Dzięki kliknięciom użytkownicy mogą nie tylko zainteresować się produktami czy usługami. Działa to także korzystnie na pozycję strony w wyszukiwarce. Pisząc kolokwialnie: algorytmy Google lubią, gdy strona jest wspominana w innych serwisach.
Tworzenie treści marketingowych to zadanie niezwykle ważne, ponieważ to dzięki poszczególnym frazom witryna może być dobrze widoczna w rekordach wyszukiwań. Wpisując coś w Google zostają nam zwrócone wyniki, które posiadają dane słowo kluczowe. SEO kampania nie może zatem pomijać korzyści, jakie są związane z działaniami z zakresu content marketingu. Przykładowo, pozycjonowanie sklepów internetowych będzie polegało na stworzeniu szeregu treści na poszczególne podstrony, katalogi czy karty produktowe. Optymalnie, jeśli każdy oferowany przedmiot będzie posiadał unikatowy, niepodrabialny opis. Musi on jasno wskazywać to, czego szuka internauta. Poza tym opisy muszą być dopasowane pod SEO, czyli zawierać odpowiednie słowa kluczowe, wyliczenia, pogrubienia, formatowanie i szereg innych czynników przyjaznych algorytmom.
Analiza SEO kampanii to jeden z ostatnich etapów zamykających krąg optymalizacji. Oczywiście, po rozpracowaniu rezultatów nierzadko podejmuje się kolejne działania, które mają na celu eliminację ewentualnych problemów. Dane śledzi się za pomocą zróżnicowanych narzędzi SEO. Część z nich jest bezpłatnych, inne zaś oferowane są na zasadzie wykupu lub płatnej subskrypcji. Zlecając działania pozycjonerskie nie trzeba się martwić o koszty związane z inwestycją w tego typu programy. Kampania SEO koszt ten niejako bierze na siebie i wlicza do ogólnego cennika usług. Więcej o kosztach związanych z działaniami SEO znajdziesz tutaj: pozycjonowanie stron cennik.