Google ogłosiło start Mobile First Index. Oznacza to, że od teraz przy określaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania pod uwagę będzie brana najpierw wersja na urządzenia mobilne, a dopiero później ta przeznaczona na komputery stacjonarne.
Za decyzją Google stoi stale rosnący ruch z telefonów komórkowych w internecie. Począwszy od 2015 roku liczba wyszukań dokonanych na urządzeniach mobilnych z miesiąca na miesiąc coraz bardziej przewyższa te, które są wprowadzane na komputerach. Taki sam powód podano, kiedy na początku tego roku Google ogłosiło Speed Update. Wspomniana aktualizacja algorytmu będzie obniżała ranking stron internetowych, które zbyt wolno wczytują się na telefonach komórkowych lub tabletach. Dla branży SEO wprowadzenie Mobile First Index nie jest zaskoczeniem, ponieważ już od dawna Google informowało, że ma takie plany.
Wprowadzone zmiany z pewnością przyczynią się do dużych wahań w wynikach wyszukiwania. W szczególności dotyczyć to będzie stron, które do tej pory nie były w pełni dostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Oznacza to, że pozycjonowanie stron, które nie posiadają wersji na telefony komórkowe i tablety, będzie od teraz znacznie trudniejsze. Google opublikowało już oficjalny poradnik dla developerów dotyczący Mobile First Index. Można się z niego dowiedzieć o najważniejszych czynnikach, które od teraz wpływają na ustalanie pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania.
Najbardziej istotne elementy optymalizacji, na które trzeba zwrócić uwagę to:
Google jednocześnie uspokaja, że strony, które nie posiadają wersji mobilnej nie zostaną całkowicie usunięte z indeksu. Należy się jednak liczyć z tym, że od tej pory będą one pokazywane znacznie niżej w wynikach wyszukiwania.
Wdrożone zmiany nie oznaczają, że z dnia na dzień strony, które nie posiadają mobilnej wersji spadną w pozycjach. Cały proces indeksowania na nowo domen potrwa zapewne dość długo. Jednak należy się spodziewać, że prędzej czy później na pierwszych stronach wyników wyszukiwania będzie bardzo trudno znaleźć strony, które nie są dostosowane do urządzeń przenośnych. Dlatego też w tym momencie właściciele stron powinni przede wszystkim zadbać o to, aby ich witryny zostały w pełni zoptymalizowane pod kątem mobilnego SEO.
W komunikacie opublikowanym na oficjalnym blogu Google poinformowano, że o tym czy dana strona została dodana do Mobile First Index będzie można się dowiedzieć z Search Console. Ponadto ostrzeżono, że w związku z tym może znacząco wzrosnąć częstotliwość wizyt robotów indeksujących. Będzie to miało przełożenie na zwiększenie obciążenia serwerów, dlatego też należy upewnić się, że dostawca hostingu będzie w stanie zapewnić odpowiednio stabilne parametry świadczonych usług.