Działania SEO skierowane na pozycjonowanie w Google Maps już jakiś czas temu stały się ważnym elementem strategii marketingu internetowego. Wszystko przez to, że Google zaczął dość mocno wyróżniać wizytówki firm w swoich wynikach wyszukiwania. Warto wejść w ten temat, ponieważ działania obliczone na większy ruch z map Google są stosunkowo tanie i proste, jeśli porównywamy je z innymi działaniami SEO. Dlatego w dzisiejszym wpisie skupiamy się właśnie na zagadnieniu pozycjonowanie w mapach.
Zagadnienie, jakim jest pozycjonowanie w Google Maps, warto zacząć od krótkiego opisania samego narzędzia. Jest to aplikacja stworzona do nawigacji. Pokazuje trasę z punktu A do punktu B, podpowiada wybór najszybszej drogi z kilku możliwych, a także wskazuje szacowany czas dojazdu. Ale z aplikacji nie korzystają tylko kierujący pojazdami. Narzędzie marketingowe Mapy Google są także pomocne podczas wyszukiwania połączeń transportu publicznego. Możemy sprawdzić tu aktualny rozkład tramwajów i autobusów oraz znaleźć pomoc w dobraniu kilku połączeń. Aplikacja pokazuje także rozkłady pociągów oraz podsuwa wskazówki istotne dla rowerzystów.
Istnieje jednak drugie oblicze map Google, które może być pomocne z punktu widzenia SEO. Poza trasą dojazdu aplikacja pokazuje bowiem miejsca znajdujące się w pobliżu. Mówię tu zarówno o instytucjach publicznych, takich jak komisariaty policji, żłobki i przedszkola, szkoły czy urzędy gminy i urzędy miejskie. To przede wszystkim aplikacja obrazująca znajdujące się w pobliżu firmy oraz lokale usługowe. Istnieje specjalny przycisk, którego kliknięcie powoduje podsunięcie propozycji najbliżej znajdujących się hoteli, restauracji, sklepów spożywczych, obiektów takich jak baseny i siłownie, a także lodziarni, kawiarni czy piekarni. Słowem mapy Google mogą pokazać nam wszystko, co tylko nas interesuje w okolice. Musi być tylko spełniony jeden warunek – właściciele tych obiektów lub sami użytkownicy muszą dodać go do Google Maps.
W tym właśnie momencie przechodzimy do tytułowego tematu, którym jest pozycjonowanie w Google Maps. Możliwość czerpania z zasięgów wyszukiwarki map Google ma w zasadzie każde przedsiębiorstwo, a żeby znaleźć się na mapach wystarczy stworzyć, dopieścić i na bieżąco aktualizować wizytówkę w Google Moja Firma. Samo zakładanie jest bardzo szybkie i proste:
Nie chcę w tym miejscu zagłębiać się w szczegóły dotyczące zakładania wizytówki, ponieważ to zostało już szerzej omówione w naszym poradniku jak założyć wizytówkę w Google Moja Firma (GMF). Warto natomiast podkreślić wszystkie korzyści, jakie przyniesie firmie posiadanie profesjonalnie przygotowanej i zoptymalizowanej pod SEO wizytówki. Jest to po prostu przepustka do dodatkowego, często darmowego pozycjonowania się w najpopularniejszej wyszukiwarce w Polsce. Dodajmy do tego, że obecni użytkownicy Internetu przeglądają sieć przede wszystkim na urządzeniach mobilnych i tam szukają informacji o ciekawych czy potrzebnych miejscach w okolicy. Dlatego niezależnie od tego, czy jest to marketing gabinetu medycznego, czy marketing internetowy hotelu, prowadząc biznes warto zadbać o pozycjonowanie w Google Maps oraz pozyskiwać ruch właśnie stamtąd.
Skuteczne pozycjonowanie w Google Maps będzie możliwe tylko jeśli zadbamy o jak najpełniejsze uzupełnienie informacji i danych kontaktowych na temat firmy. Dodajemy nazwę firmy, miasto, dzielnicę, ulicę, numer budynku, numer lokalu. Do tego numery kontaktowe, adres e-mail oraz adres www strony internetowej. Przyłóżmy się też do uzupełniania listy usług, ponieważ to cenne miejsce na umieszczenie słów kluczowych.
Opis firmy w GMF umożliwia dodanie 750 znaków treści, w których opisujemy profil i działalność przedsiębiorstwa. Jest to wbrew pozorom bardzo ważny element całej strategii na pozycjonowanie w Google Maps. W tych znakach postarajmy się zmieścić najważniejsze informacje oraz słowa kluczowe. Nie zapomnijmy o lokalizacji (nazwa miasta). Co istotne, tylko pierwszych 250 znaków wyświetla się od razu po kliknięciu w profil firmy, a do reszty użytkownik musi dotrzeć klikając „Więcej”. Zatem musimy zwrócić szczególną uwagę, aby optymalizować pod SEO właśnie tę początkową partię tekstu.
Usługa GMF daje możliwość oznaczenia lokalizacji firmy, która potem przypisze ją do konkretnego obszaru na mapie. Dzięki temu osobom, które będą szukać np. restauracji na danej ulicy w danym mieście, wyświetlą się wszystkie restauracje dodane wcześniej w GMF i posiadające precyzyjnie oznaczoną lokalizację.
Trzeba dodać także godziny otwarcia w konkretne dni tygodnia. Pamiętajmy, aby wszelkie zmiany były nanoszone na bieżąco. Jeśli np. basen zmienia godziny otwarcia w sezonie zimowym i jest zamykany już o 19:00, odwiedzający planujący wypad w to miejsce chcieliby o tym wiedzieć już z poziomu wyszukiwarki Google. Obecnie użytkownicy internetu naprawdę na bieżąco sprawdzają godziny otwarcia różnych miejsc, wliczając w to sklepy Biedronka czy Lidl w konkretnych miejscowościach. Jeśli choć raz wprowadzimy użytkowników w błąd, potencjalni klienci mogą stracić do nas zaufanie i następnym razem wybrać inne miejsce .
Poza aktualnymi i szczegółowymi danymi dotyczącymi działalności obiektu, trzeba dopieszczać samą wizytówkę. Atrakcyjnie prowadzona będzie wabikiem dla klientów, którzy cenią sobie możliwość zdobycia jak największej informacji przez Internet. Jeszcze zanim w ogóle wyjdą z domu. Dlatego warto zainwestować w copywriting i dodawać regularne wpisy w dziale notatek z GMF. Plus jest taki, że ponieważ jest to usługa Google, wyszukiwarka dobrze je pozycjonuje. Sekcja wpisów w GMF daje możliwość dodania postu z ofertą, promowanym wydarzeniem czy nowością. Można dodać także zwykły post, zachęcający na przykład do lektury nowego artykułu na firmowym blogu. Co istotne, wpis można opatrzyć przyciskiem CTA oraz linkiem.
Jeśli chodzi o grafiki firmowe dodane w wizytówce GMF, to musi się tu znaleźć logo oraz zdjęcie na okładkę. Grafika należy tez opatrywać posty. Istotne jest także dodania zdjęć lokalu czy wszelkich znajdujących się w nim atrakcji. Ludzie jako konsumenci często wybierają po prostu oczami, wiec jest to pierwsza bariera, która może zniechęcić do Twojego miejsca potencjalnych zainteresowanych. Dodatkowo Google Moja Firma daje możliwość dodania wirtualnego spaceru po firmie. Co jednak istotne, multimedia w GMF są czynnikiem rankingowym. Google wprost przyznało, że regularnie dodawane zdjęcia i filmiki podnoszą pozycję wizytówki w wynikach wyszukiwania.
Bardzo istotnym elementem w Google Maps jest wzajemne linkowanie SEO. Czyli na stronie firmowej dodajemy link do naszej wizytówki w GMF. Z kolei w wizytówce GMF dodajemy link do naszej strony. W ten prosty sposób uzyskamy wartościowe linki, które są dobrze oceniane przez Google.
Opinie użytkowników Internetu na temat miejsca, produktów i usług to temat rzeka i mina, na którą łatwo nadepnąć. Są elementem marketingu referencyjnego, który obecnie jest jednym z najważniejszych sposobów na pozyskiwanie (i tracenie) klientów. Coraz częściej bowiem zanim zdecydujemy się na skorzystacie z usług np. konkretnego salonu kosmetycznego, czytamy na jego temat opinie w sieci. Jednym z takich miejsc, gdzie internauci szukają wiarygodnych opinii są właśnie wizytówki firmowe powiązane z mapami. Skuteczne pozycjonowanie w Google Maps zakłada zatem pozyskanie pozytywnych opinii, choć formalnie ilość ocen i jej średnia nie ma wpływu na wysokość w w rankingu. Warto jednak zadbać o to z powodów czysto PR-owych.
Jak to zrobić? Oczywiście podstawą jest po prostu uczciwa działalność, wysokiej jakości obsługa klienta i profesjonalna komunikacja w mediach społecznościowych. Szalenie ważna jest także umiejętność właściwej komunikacji z klientami niezadowolonymi, którzy jak wiadomo stanowią wyzwanie. Potencjalni klienci nie tylko oceniają ilość opinii pozytywnych, ale także to, w jaki sposób firma reaguje na opinie negatywne. Dlatego tu liczy się profesjonalizm i wysoka kultura osobista.
Istnieje szereg innych drobnych rzeczy, które mają wpływ na pozycjonowanie w Google Maps. Na przykład nazwa firmy. Trzeba konsekwentnie stosować jedną nazwę dla wszystkich kanałów, w których pojawiają się informacje na temat firmy. Musi być jedna i taka sama na stronie internetowej, w serwisach społecznościowych, w katalogach internetowych i oczywiście w wizytówce GMF. Dodatkowo postarajmy się dodać do niej ogólne słowo kluczowe. Np. firmą jest gabinet oferujący depilację laserową w Koninie i nazywa się LasLaser. Wobec tego w wizytówce nadajmy jej nazwę: LasLaser – depilacja laserowa Konin. Unikajmy natomiast zbytniego nagromadzenia słów kluczowych w nazwie, co Google może źle odebrać i obciąć nam zasięgi.
Pozycjonowanie w Google Maps warto jest także monitorować. Umożliwią to nam statystyki dostępne na stronie głównej GMF. Stanowią uzupełnienie informacji, dostępnych w innych narzędziach należących do korporacji, takich jak Google Search Console czy Google Analytics.
Pamiętajmy też o ukrytych możliwościach GMF, które przekładają się na lepsze pozycjonowanie w Google Maps. Na przykład dodając zdjęcia (na okładkę lub logo) przez telefon z Androidem możesz dodać do nich opis alternatywny, w tam wstawić potrzebne słowa kluczowe. Pamiętajmy też, aby zdjęcia robić z włączonym GPS (nie jest to konieczne, ale skuteczne) oraz nie nadużywajmy filtrów. Osobnym zagadnieniem są także atrybuty.
Temu zagadnieniu warto poświęcić osobny artykuł, ale dziś ograniczę się do osobnego akapitu. Atrybuty mają duży wpływ na popularność danego miejsca oraz pośrednio na pozycjonowanie w Google Maps. Atrybutami są po prostu wszelkie dodatkowe informacje przydatne podróżnym czy osobom wybierającym się w dane miejsce. Ustawiając odpowiednie atrybuty w ustawieniach swojej wizytówki w GMF, może poinformować gości, klientów czy pacjentów, że:
Trzeba przy tym pamiętać, że treści atrybutów dostosowana jest do profilu działalności. Dlatego nie zdziwcie się, jeśli w niektórych branżach nie będzie dostępny dany atrybut. Wiele dodatkowych wskazówek na temat zamieszczania informacji w GMF znajdziecie na stronie pomocy technicznej usługi.