TrustRank to jedno z mniej rozpoznawalnych narzędzi, które służy do wykrywania spamu internetowego. Dzięki temu algorytmowi Google może przeprowadzić skuteczną analizę odnośników pod kątem przydatności. W sensie technicznym, narzędzie oddziela wybrane strony internetowe od spamu. Robi to dzięki rozpoznawaniu podobnych linków. Trust Rank jest swoistym miernikiem, który decyduje, czy określona witryna online jest przydatna dla odbiorcy. Czym się charakteryzuje ten algorytm i jak wpływa na SEO?
Trust Rank, czyli ranga zaufania, to mechanizm pozwalający na oddzielenie pożytecznych treści od tych nieprzydatnych. Witryny zakwalifikowane jako wartościowe są w stanie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania na atrakcyjnych pozycjach. Dobrym przykładem są domeny z końcówką .gov, które przez Google są traktowane jako zaufane, dlatego często można je zauważyć w górnej części rekordów wyszukiwań. Warto zaznaczyć, że TrustRank sam w sobie nie pozycjonuje strony. Jest wyłącznie pewnym wskaźnikiem, drogowskazem, który może zostać wykorzystany do odszukiwania słabych i mocnych stron witryny. Jednym z mechanizmów działania Trust Rank Google jest analiza linków powiązanych ze stroną. To na podstawie tych wyników algorytm klasyfikuje daną stronę jako rzetelną i dostarczającą właściwych informacji. Przykładowo, czynnikiem obniżającym szansę na poprawę pozycji w randze zaufania jest słabej jakości linkowanie SEO, które prowadzi wyłącznie do serwisów o niewielkiej przydatności. Co za tym idzie, linki trust rank (mocne linkowania) wpływają na pozycję w SERP.
Zasada działania TrustRank Google jest stosunkowo prosta. Algorytm ocenia stronę w skali od 0 do 10. Ostateczna wartość pokazuje, jakim zaufaniem cieszy się dana witryna. Mimo wszystko Trust Rank jest oficjalnie uważany przez Google za czynnik, który nie powinien wyraźnie wpływać na skuteczne pozycjonowanie stron. Jest to jedynie jeden ze wskaźników, który może dać odpowiedź analitykom, że coś z daną stroną “jest nie tak”. Wielu specjalistów jednak na poważnie zajmuje się tematem podnoszenia renomy strony w algorytmie Trust Rank. Dlaczego tak się dzieje? Nawet jeśli TrustRank nie wpływa bezpośrednio na pozycję strony, to pozwala stwierdzić, jakiej jakości jest dana witryna. Ma to przełożenie na szereg innych czynników, w tym także na link building. Można zatem stwierdzić, że Trust Rank jest swoistym papierkiem lakmusowym, dzięki któremu można zorientować się, czy strona posiada np. wartościowe linkowania. Jeśli ich nie ma, to ma mniejsze szanse na zdobycie popularności w rekordach. Trust Rank można sprawdzić za pośrednictwem narzędzi analitycznych SEO. Częśc z nich jest ogólnodostępna i można łatwo do nich uzyskać dostęp z poziomu wyszukiwarki.
Zwiększaniem Trust Rank mogą zajmować się np. agencje SEO. Przygotowuje ona strategię pozycjonowania, która uwzględnia także proces pozyskiwania wartościowych linków. To one w dużej mierze mogą wpłynąć na poprawę rangi zaufania strony www. Zwiększenie wartości TR polega na przygotowaniu treści, która posiada odnośniki prowadzące do innych stron o wysokim współczynniku zaufania. Badanie branżowe wykazują korelację między linkowaniem a wyższymi rankingami Google. Innym czynnikiem działającym pozytywnie na TrustRank jest tworzenie podstron z informacjami o ochronie prywatności czy warunkach korzystania z serwisu. Na pierwszy rzut oka tego typu informacje wydają się powtarzalne i nieatrakcyjne dla algorytmu, ale jest dokładnie odwrotnie. Google zwraca na nieuwagę. Algorytmy lepiej klasyfikują stronę, na której znajdują się wysokojakościowe artykuły ze źródłami. Umieszczenie listy źródeł i odniesień na końcu treści może zostać uznane za coś pożądanego. To tylko niektóre czynniki pozwalające na zwiększenie TR. Jeśli interesuje Cię ten temat, to koniecznie sprawdź: pozycjonowanie stron cennik. Możesz dowiedzieć się tam więcej na temat usług podnoszenia wskaźnika Trust Rank.