Wyszukiwanie głosowe staje się coraz popularniejszym sposobem na odnajdywanie informacji w internecie. Świadczy o tym przede wszystkim popularność asystentów głosowych takich jak Siri, Amazon Alexa, Google Assistant czy Cortana. Coraz częstsze używanie tej technologii sprawi, że według analityków do roku 2020 ponad 200 miliardów zapytań miesięcznie będzie wprowadzana za pomocą wyszukiwania głosowego.
Zmiana sposobu w jaki użytkownicy będą się komunikować z wyszukiwarkami stawia poważne wyzwania dla odpowiedniej optymalizacji treści pod kątem SEO.
Podobnie jak w przypadku różnic pomiędzy wyszukiwaniem na urządzeniach mobilnych i desktopowych tak samo wyszukiwanie z użyciem asystentów głosowych posiada swoją specyfikę, której zrozumienie pozwala na wprowadzenie istotnych zmian w treści strony.
Użytkownicy korzystający z wyszukiwania głosowego o wiele częściej zadają bardzo sprecyzowane pytania. Jeżeli korzystamy z komputera najprawdopodobniej wpiszemy w okno wyszukiwarki frazę typu “mechanik samochodowy Warszawa”, tymczasem korzystając z asystenta głosowego użytkownik raczej spyta “Gdzie znajdę dobrego mechanika samochodowego w Warszawie?”.
Jednym z najważniejszych aspektów efektywnej adaptacji do wyszukiwania głosowego jest tworzenie treści, które naturalnie odpowiadają na pytania użytkowników. W obliczu tego trendu, istotne staje się zastosowanie odpowiedniej strategii contentowej, która obejmuje zarówno pytania jak i odpowiedzi, co sprawia, że content staje się bardziej „rozmowny”. Dzięki temu użytkownicy mogą otrzymać bardziej precyzyjne i satysfakcjonujące odpowiedzi na ich zapytania. Warto zatem rozważyć tworzenie treści, które nie tylko odpowiadają na konkretne pytania, ale też poszerzają kontekst odpowiedzi, oferując dodatkowe informacje, które mogą zainteresować użytkownika.
Dla optymalizacji treści pod SEO jest to niezwykle istotne ponieważ sprawia, że pozycjonowanie na wyniki long tail staje się jeszcze bardziej ważne. Kluczem w tym wypadku jest jak najlepsze zoptymalizowanie tekstu pod kątem naturalnych zapytań, czyli takich jakie używa się w codziennych rozmowach. Tak więc nasycenie treści na stronach internetowych unikalnymi słowami kluczowymi opisującymi jak najdokładniej produkty, czy profil działalności może zdecydowanie podwyższyć szanse na pojawienie się w naturalnych wynikach wyszukiwania. Jeżeli dana firma zajmuje się na przykład produkcją ręcznie malowanej zastawy stołowej to zamiast starać się pozycjonować na frazę „porcelanowe talerze” o wiele lepiej będzie używać fraz typu „ręcznie malowane talerze porcelanowe w kwiaty” lub „talerze porcelanowe z ręcznymi zdobieniami”.
Jednym z najważniejszych aspektów efektywnej adaptacji do wyszukiwania głosowego jest tworzenie treści, które naturalnie odpowiadają na pytania użytkowników. W obliczu tego trendu, istotne staje się zastosowanie odpowiedniej strategii contentowej, która obejmuje zarówno pytania jak i odpowiedzi, co sprawia, że content staje się bardziej „rozmowny”. Dzięki temu użytkownicy mogą otrzymać bardziej precyzyjne i satysfakcjonujące odpowiedzi na ich zapytania. Warto zatem rozważyć tworzenie treści, które nie tylko odpowiadają na konkretne pytania, ale też poszerzają kontekst odpowiedzi, oferując dodatkowe informacje, które mogą zainteresować użytkownika.
Wyszukiwanie głosowe jest dynamicznie rozwijającą się technologią, która zmienia sposób, w jaki tworzymy i optymalizujemy treści na stronach internetowych. Kiedy użytkownicy korzystają z wyszukiwania głosowego, ich zapytania są zwykle dłuższe i bardziej konwersacyjne w porównaniu do tradycyjnego wpisywania fraz w wyszukiwarkę. To oznacza, że musimy przemyśleć, jakie frazy są kluczowe dla naszego biznesu i jak możemy je naturalnie wpleść w treści na stronie.
W celu lepszego zrozumienia, jak dostosować treści do wyszukiwania głosowego, warto przeprowadzić analizę zapytań, które użytkownicy mogą zadawać swoim asystentom głosowym. Można użyć narzędzi analitycznych do monitorowania najczęstszych pytań, co pomoże zidentyfikować naturalne frazy kluczowe, które użytkownicy mogą używać. Znalezienie tych „naturalnych” fraz pozwoli na bardziej skuteczne targetowanie treści pod wyszukiwanie głosowe.
Tworzenie treści przyjaznych dla wyszukiwania głosowego nie kończy się na odpowiednim doborze słów kluczowych. Ważne jest, aby treści były naturalne i płynne, ponieważ to właśnie takie treści są preferowane przez użytkowników korzystających z asystentów głosowych. Warto także rozważyć formy treści, które są szczególnie przyjazne dla użytkowników mobilnych, takie jak krótkie wideo czy interaktywne infografiki, które mogą zwiększyć zaangażowanie i poprawić widoczność w wyszukiwarkach.
Wyszukiwanie głosowe ma jak do tej pory zastosowanie przede wszystkim w urządzeniach mobilnych, dlatego podczas optymalizacji ważne jest aby strona była jak najlepiej dostosowana do wyświetlania się na telefonach i tabletach.
Jednym z ważniejszych aspektów optymalizacji stron pod kątem wyszukiwania głosowego, ale również i urządzeń mobilnych, jest prawidłowe zastosowanie znaczników metadanych opartych o Schema.org. Dzięki nim skrypty indeksujące mają więcej możliwości na prawidłowe zinterpretowanie zawartości strony, a także wzrastają szanse na wyświetlenie się Rich Snippets (czyli dodatkowych elementów takich jak gwiazdki z ocenami, dostępność i ceny produktów itp.) w wynikach wyszukiwania.
Pamiętając, że wyszukiwanie głosowe w dużej mierze opiera się na precyzyjnych pytaniach dotyczących danych produktów, czy usług dobrym pomysłem jest stworzenie działu FAQ. Dzięki takiemu zabiegowi możemy o wiele łatwiej zoptymalizować treści pod kątem wyszukiwania głosowego poprzez umieszczenie na stronie odpowiedzi na pytania najczęściej zadawane przez użytkowników pytania.
Wraz ze wzrostem popularności wyszukiwania głosowego i Asystenta Google z pewnością zauważalne będą zmiany związane z pozycjami jakie można będzie osiągnąć w wynikach organicznych. Chociaż technologia ta jest ciągle w bardzo wczesnej fazie rozwoju to, podobnie jak w przypadku wykorzystania urządzeń mobilnych do korzystania z internetu, pozostaje jedynie kwestią czasu kiedy upowszechni się ona na tyle, że zmieni ona oblicze pozycjonowania. Warto jest więc już teraz zastanowić się nad dostosowaniem treści na swojej stronie do specyfiki wyszukiwania głosowego. Tak jak w przypadku stron, które jako pierwsze były w pełni przystosowane do wyświetlania się na urządzeniach mobilnych, tak i w tym wypadku witryny, które najszybciej zaadaptują się do nowych warunków mogą stać się liderami w wynikach wyszukiwania.