Wyszukiwarka grafiki pozwala szukać informacji i materiałów na różne sposoby. Jednym z nich jest oddzielna wyszukiwarki grafiki. Poza klasycznym odnajdywaniem zdjęć pasujących do zapytania pozwala też na wyszukiwanie obrazem w Google.
Istnieją dwie metody wyszukiwania, które możemy zastosować korzystając z narzędzia Google Grafika – klasyczne oraz wyszukiwanie obrazem w Google. Pierwsza jest klasyczna – wpisujemy frazę kluczową w pasek wyszukiwania w Google Grafice, a wyszukiwarka odpowiada nam na zapytanie dopasowanymi obrazami. W najnowszej wyszukiwarka podsuwa nam propozycje fraz powiązanych z naszą. Frazy prezentowane są w formie tagów dodanych nad wynikami graficznymi. Przy wyszukiwaniu klasycznym grafiki w Google po kliknięciu w zdjęcie możemy wyświetlić jego powiększenie. Będzie tam też informacja na temat domeny, na której ten konkretny plik jest zamieszczony. Poniżej wyświetla się zaś grupa zdjęć powiązanych. Są też ikonki udostępniania w mediach społecznościowych. Wyszukane grafiki możesz też zapisywać na dysku. Wystarczy kliknąć obraz, a następnie najechać na niego prawym przyciskiem myszy i kliknąć „Zapisz grafikę jako…”.
W tej możemy formule zawęzić grupę prezentowanych nam obrazów poprzez funkcje dostępne z zakładce Narzędzia. Tak, aby wyniki wyszukiwania jak najbardziej nam odpowiadał.
Co jeszcze warto wiedzieć o klasycznym wyszukiwaniu obrazów w Google? Narzędzie posiada także funkcję filtrowania wyników wyszukiwania dla dorosłych o nazwie SafeSearch. Funkcja ta pomaga odfiltrować obrazy, filmy i strony zawierające treści dla pełnoletnich oraz blokować np. pornografię. Filtr SafeSearch można włączyć dla kont lub przeglądarek osobistych, urządzeń i kont dzieci, które są nadzorowane przez rodziców, oraz przy korzystaniu z Family Link. Funkcja ta działa także na urządzeniach, sieciach firmowych bądź szkolnych operujących na kontach Google.
Ciekawą opcją jest odwrotne wyszukiwanie grafiki w Google. Funkcja ta pozwala użyć zdjęcia, aby znaleźć podobne lub inne powiązane obrazy w internecie. Wyniki wyszukiwania obrazem mogą obejmować nie tylko podobne ilustracje, ale też witryny zawierające te obrazy oraz inne rozmiary szukanego zdjęcia.
Jak wyszukiwać obrazem? Masz dwie możliwości. W pierwszej wchodzisz na https://images.google.com/ i klikasz ikonkę aparatu fotograficznego na pasku wyszukiwania. Załączasz lub przeciągasz zdjęcie z dysku. Pamiętaj, że obraz przesłany do wyszukiwarki może być przechowywane przez Google przez 7 dni, ale nie jest zapisywane w historii wyszukiwania. W drugim sposobie zamiast bezpośredniego zdjęcia załączasz w narzędziu jego adres URL. Druga sytuacja jest wtedy, kiedy znalazłeś/aś jakieś interesujące zdjęcia na stronie www i chcesz odszukać podobne.
Google grafika umożliwia także wyszukiwanie obrazem w Google bezpośrednio z poziomu strony internetowej. Niestety działa to tylko w przypadku przeglądarki Chrome. W tym celu otwieramy stronę z interesującym zdjęciem lub grafiką, klikamy prawym przyciskiem myszy i włączamy funkcję „Szukaj obrazu w Google”.
Z punktu widzenia SEO wszyscy chcemy, aby ilustracje z naszej strony znalazły się w wynikach graficznych Google, najlepiej na samej górze. Oczywiście nie jest to takie łatwe, ale swoje szanse można zwiększyć znając kilka podstawowych zasad, którymi kieruje się wyszukiwarka podsuwając użytkownikom obrazy, wliczając w to wyszukiwanie obrazem w Google.
Po pierwsze zdjęcia muszą posiadać opis zawierający słowa kluczowe lub po prostu opisaną tematykę zdjęcia. Pamiętaj, aby zamieścić ten opis w znaczniku ALT w kodzie obrazka. Jeśli jest to ilustracja przepisu kulinarnego, dobrze by było, aby opis z atrybutem ALT posiadał tekst w stylu „przepis na prosty piernik wigilijny z miodem”. Ważne są tu słówka „przepis”, „prosty”, „piernik” i „wigilijny”. Opisując zdjęcie w ten sposób zwiększamy szanse, że pojawi się w Google na zapytanie użytkowników o proste przepisy kulinarne, proste przepisy na piernik, przepisy na piernik, przepisy na piernik na wigilię. Możliwości jest sporo, więc warto umieszczać takie precyzyjne opisy zdjęć na swojej stronie.
Po drugie optymalizacja obrazów pod kątem SEO to także dbanie o to, aby nie ważyły za dużo. Oczywiście, najlepiej aby były dość duże i wysokiej jakości, ale odchudzone w programie do zmniejszania zdjęć. Ma to dobry wpływ m.in. na szybkość ładowania strony. Dobra praktyka mówi, że zdjęcie nie powinno być cięższe niż 0,5 MB. W swoim specjalnym poradniku (https://support.google.com/webmasters/answer/114016) Google zaleca też, aby umieszczać obrazy obok związanego z nimi tekstu. Ważny jest także sam tekst, którego jakość jest brana przez Googlebota pod uwagę podczas ustalania pozycji obrazu na liście wyników graficznych.